۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 820104

تا پایان سال گذشته تنها ۵ بانک نرخ کفایت سرمایه عادی داشته اند و در ۴ بانک هم بیش از ۳۰ درصد تسهیلات به غیرجاری تبدیل شده است.

۴ بانک با بیش از ۳۰ درصد تسهیلات معوق

به گزارش قدس آنلاین، بررسی ها نشان می دهد تا انتهای سال گذشته، وضعیت بانک ها از منظر دو شاخص سلامت بانکی، چندان تعریفی نداشته، به طوری که نسبت کفایت سرمایه تنها در پنج بانک از ۱۸ بانک بررسی شده در حد قابل قبول بوده و بقیه زیر استاندارد تعیین شده قرار
داشته اند. از سوی دیگر در شاخص نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات پرداختی، چهار بانک با میزان بیش از ۳۰ درصد قرار داشته اند. به این معنا که بیش از ۳۰ درصد تسهیلات(به عنوان جزء مهم دارایی) آن ها در معرض ریسک بالاتر قرار گرفته است.

سلامت نظام بانکی با شاخص ها و زیرشاخص های متعددی نظیر کفایت سرمایه، کفایت دارایی ها، کیفیت مدیریت، نسبت های بازدهی و سودآوری و کیفیت نقدینگی سنجیده می شود. در این باره مدت هاست کارشناسان راجع به وضعیت کلی آن در نظام بانکی هشدار داده اند. بررسی داده های اخیر بانکی نشان می دهد که لااقل در دو بعد کفایت سرمایه و نیز نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات(از جمله زیرشاخص های مربوط به کیفیت دارایی) همچنان نابسامانی در وضعیت برخی بانک ها وجود دارد.

کفایت سرمایه به طور خلاصه به این معناست که بانک ها در برابر زیان های غیر منتظره همواره باید درصدی از سرمایه خود را به عنوان پشتوانه، ذخیره داشته باشند. در کشور ما بر اساس آیین نامه های بانک مرکزی، حداقل نسبت کفایت سرمایه برای کلیه بانک ها و موسسات اعتباری ۸ درصد تعیین شده است.

نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات نیز که به آن شاخص NPL گفته می شود، یکی از شاخص های سلامت دارایی هاست و نشان می دهد چه میزان از تسهیلات پرداختی به عنوان یکی از اقلام مهم دارایی بانکی در معرض تهدید ریسک بالاتر قرار گرفته است.

با این اوصاف گزارش خبرگزاری فارس از صورت های مالی بانک ها تا پایان سال گذشته نشان می دهد که در بازه زمانی انتهای ۱۴۰۰ و از بین ۱۸ بانک بررسی شده، ۱۳ بانک کفایت سرمایه زیر ۸ درصد داشته و تنها پنج بانک خاورمیانه، پاسارگاد، کارآفرین، سینا و ملت(از بین بانک های بررسی شده) نرخ قانونی ۸ درصد را برای کفایت سرمایه رعایت کرده اند. نکته قابل تامل، کفایت سرمایه بانک هایی نظیر سرمایه و آینده است که بسیار منفی است و نمودی از زیان انباشته بسیار زیاد آن ها به شمار می رود.

از سوی دیگر بررسی نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات پرداختی نیز حاکی از این است که بانک های سرمایه، آینده، دی و پارسیان در بازه زمانی اشاره شده، با فاصله نسبتاً بیشتری نسبت به سایر بانک ها قرار داشته اند و نسبت مذکور برای آن ها بیش از ۳۰ درصد بوده است.یعنی بیش از ۳۰ درصد تسهیلات آن ها به غیر جاری تبدیل شده است. در سوی دیگر نیز بانک های خاورمیانه، رسالت، سینا، سامان، ملل و کارآفرین، موسساتی بوده اند که در این شاخص، نمره زیر ۵ درصد را کسب کرده اند.

برنامه دولت برای احیای بانک سرمایه

همان طور که در بالا نیز بیان شد، بانک سرمایه از جمله بانک های با وضعیت بسیار بد از منظر دو شاخص کفایت سرمایه و نسبت مطالبات غیرجاری به شمار می رود. بانکی که در سال های اخیر روندی نزولی داشته و زیان های قابل توجهی را در صورت های مالی خود ثبت کرده است.

مهم ترین عاملی که این بانک را به این روز رسانده، بازنگشتن تسهیلات اعطایی است. طبق گزارش حسابرس، رقمی حدود ۱۰ هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان از کل تسهیلات اعطایی این بانک معوق است و عجیب‌تر آن که کل مانده تسهیلات اعطایی بانک ۵ هزار و ۶۸۳ میلیارد تومان است.

درواقع حدود دو برابر کل مانده تسهیلات اعطایی این بانک، مطالبات معوق وجود دارد. از طرف دیگر رقم کل دارایی بانک سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۵ هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان می‌رسد که این عدد فقط ۵ درصد بیش از کل معوقات این بانک است؛ زیان این بانک براساس گزارش حسابرسی نشده سه ماه اول سال ۱۴۰۱ به ۴۲ هزار و ۳۷۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.‌

با همه این مسائل، به تازگی احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفته است: «یکی از نقاط آسیب در طول سال‌های قبل ضربه‌ای بود که به بانک سرمایه متعلق به فرهنگیان وارد شد و البته آن هم ناشی از سوء مدیریت صندوق ذخیره فرهنگیان بود که مسئولیت بانک را برعهده داشت. اما با همکاری بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه اصلاحی را برای بانک سرمایه در پیش گرفتیم، زیرا این تنها بانکی است که به شبکه فرهنگیان کشور تعلق دارد. ناترازی این بانک در حال رفع است تا منافع این بانک به فرهنگیان این کشور برسد.»

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.